14 تیر 1395 - 10:32 شناسه خبر: 4442 نسخه چاپی

زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران:

یارانه صادراتی به بخش خصوصی توان رقابت با ترکیه در بازار روسیه را افزایش می‌دهد

یارانه صادراتی به بخش خصوصی توان رقابت با ترکیه در بازار روسیه را افزایش می‌دهد زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران:
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران درباره عدم موفقیت ایران در ورود به بازار روسیه و پر کردن جای خالی محصولات ترکیه در این بازار، معتقد است که مش ...

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران درباره عدم موفقیت ایران در ورود به بازار روسیه و پر کردن جای خالی محصولات ترکیه در این بازار، معتقد است که مشکلات ریشه‌ای در اقتصاد ایران، این فرصت تاریخی را از کشور گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، کاوه زرگران گفت: در تاریخ صادرات غیرنفتی ایران، سابقه نداشته است که دولت کشوری به طور رسمی و کتبی از ایران بخواهد که بخشی از بازار کشورش را تامین کند. این فرصت مناسبی بود که اقتصاد کشور از دست داد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، با اشاره به اینکه بازار روسیه در بخش غذا و محصولات کشاورزی به ارزش 40 میلیارد دلار است، افزود: با توجه به رفع تنش میان روسیه و ترکیه، ما فرصت حضور در بخشی از این بازار را با توجه به سابقه و نفوذ اقتصادی ترکیه، عملاً از دست داده‌ایم. اگرچه هنوز در برخی محصولات شانس مناسبی داریم.

به گفته وی، بیش از 95 درصد بازار محصول گوجه‌فرنگی روسیه در اختیار ترکیه است و ایران می‌توانست از فرصت چند ماهه اخیر و اخراج ترکیه از این بازار به خوبی استفاده کند اما حال با بازگشت دوباره محصولات ترک، در این حوزه امکان رقابت برای محصول گوجه فرنگی ایران باقی نمی‌ماند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، دلیل عمده ناکامی ورود محصولات کشاورزی ایران به بازار روسیه طی دست‌کم هشت ماه اخیر را، کندی و کاهلی دستگاه‌های دولتی برای هموارسازی ورود بخش‌خصوصی به این عرصه عنوان کرد، اگرچه او رقابت منفی تجار و بازرگانان ایران را نیز در این ناکامی موثر دانست.

زرگران، قیمت بالای تمام شده تولیدات ایرانی را چالش مهم در این عرصه عنوان کرد و افزود: این در حالی است که برخی از محصولات تولید داخل، نمی‌توانستند گواهی تایید روسیه برای ورود به این بازار را دریافت کنند.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه اگرچه در برخی از محصولات کشاورزی از جمله مواد خام کشاورزی و همینطور گوجه‌فرنگی، شانس حضور در بازار روسیه را از دست داده‌ایم، تصریح کرد که به‌رغم بازگشت ترکیه به این بازار، هنوز تمام فرصت‌ها برای ایران از بین نرفته سایر محصولات تولید داخل از جمله لبنیات، می‌تواند سهم مناسبی از این بازار را به دست آورد.

زرگران خاطرنشان کرد که برای تحقق این امر، دولت باید یارانه صادراتی را احیا کند تا تجار و صادرکنندگان ایرانی بتوانند با قیمت مناسب، امکان رقابت با دیگر کشورها در بازار روسیه را داشته باشند.